אנשים שונים הסובלים מהתקרחות , נשירת שיער או הידללות שיער, עושים שימוש בתרופות שונות שאחת הידועות מביניהן הינה פרופסיה נגד נשירת השיער. זוהי תרופה הניתנת בכדורים והיא מבין הבודדות שהותרו לשימוש ע"י ארגון הבריאות האמריקאי- FDA. זהו למעשה חומר פעיל, הניתן לרוב לגברים הסובלים מהתקרחות. החומר הפעיל בתרופה זו, הינו אנטי אנדרוגיני שפועל לעיכוב האנזים שהופך את ההורמון הגברי מטסטוסטרון למרכיב בעל פעילות אנדרוגינית חזקה יותר, הנקרא DHT. הכוונה היא שבאמצעות עיכוב האנזים, תרופה זו למעשה מפחיתה את ההשפעה האנדרוגינית על הורמון DHT על הרקמות ועל הקרקפת בפרט.

תרופה המיועדת להתקרחות הגברית בלבד

שימוש בתרופה מסוג פרופסיה נגד נשירת השיער, נועדה לטיפול בהתקרחות הגברית, התרופה אינה מיועדת בהתקרחות נשים או בנשירת שיער בקרב נשים, היות והמנגנון ההורמונאלי הקשור לנשירת השיער הינה שונה, מה שימנע את יעילות והשפעתה של התרופה בקרב נשים. התרופה, אסורה לשימוש בקרב ילדים היות והיא עשויה לגרום לתופעות לוואי. שימוש בתרופה זו מותר, רק אם טיפולים תרופתיים אחרים נכשלו.

משך הטיפול בפרופסיה,  תלוי בחומרת ההתקרחות ובתוצאות הטיפול. התרופה עשויה לפעול לאחר כמה חודשי שימוש והתוצאות הממשיות של צמיחת השיער מורגשות תוך שנה. כאשר מפסיקים ליטול את התרופה, תתחיל גם נשירת השיער ולכן, השימוש בתרופה זו חייב להיות ארוך להשגת תוצאות מקסימאליות. טווח השימוש המומלץ בתרופה מסוג פרופסיה, הינו לשנתיים

היתרונות, החסרונות ותופעות הלוואי בשימוש בפרופסיה

ישנן תופעות לוואי שעשויות להופיע בקרב מי שעושה שימוש עם פרופסיה. ניתן למצוא בין תופעות הלוואי: פריחה, נפיחות בשפתיים, השפעה על רמת ההורמון המופרש מבלוטת הערמונית ולכן, גברים חייבים לעבור בדיקה שגרתית לרמת ההורמון וליידע את הרופא שהם משתמשים בתרופה זו. אחת מתופעות הלוואי הידועות בשימוש עם תרופת פרופסיה נגד נשירת השיער, הינה בעת שימוש בקרב גברים בגיל הפריון,  אשר דווח לא אחת, על ירידה בחשק המיני בעת שימוש בתרופה וכן, פגיעה בספירת הזרע. לפיכך, תרופה זו, אינה מומלצת לשימוש בקרב גברים בגיל הפריון. יש לציין כי תופעות הלוואי תיפסקנה עם הפסקת השימוש בתרופה.

במידה וישנן תופעות לוואי משימוש בפרופסיה, יש לדווח מיד לרופא ולהפסיק את השימוש בתרופה. תרופה זו, הוכחה כתרופה בעלת ההשפעה הטובה לצמיחת שיער מחודשת בקרב גברים מתקרחים. היתרון בתרופה ו ובניגוד לתרופות אחרות אשר מפסיקות את נשירת השיער, תרופה זו, הינה מבין שתי התרופות שממש מחדשת את צמיחת השיער.

מה עדיף על פרופסיה?

טיפול PRP הוכח למניעת נשירה וסיוע בחידוש זקיקי השיער. הטיפול נעשה בהרדמה מקומית כאשר לוקחים מנת דם ומפרידים ממנה את הפלזמה אשר מוזרקת ישירות לראש המטופל. טיפול PRP יעזור למי שיש לו שיער קיים על הראש ועוד לא נשר אך לאלו שכבר נשר מרבית השיער ונמצאים במצב של קרחת מלאה ( נרוון 5 – 6 -7 ) יזדקקו לרוב להשתלת שיער בטכניקת FUE ולאחרי זה טיפולי PRP אשר יסייעו להצלחת ההשתלה ולזקיקים הקיימים והבריאים.

האם לאחר השתלת שיער מומלץ להמשיך עם שימוש בפרופסיה?

רוב הרופאים בעולם יומרו בפה אחד שאין צורך וחבל לעשות שימוש בתרופה שפוגעת באונות הגברית, לאחר השתלת שיער ניתן להמשיך בטיפולי PRP אשר מחזקים את השערות הקיימות.

האם יש מוצר יעיל לחיזוק השיער כגון פרופסיה שאינו פוגע?

ישנם מוצרי לייזר כגון קסדת הלייזר איי גרו אשר גורמת לזרימת דם מחוזקת לזקיקי הראש ומונעת נשירת שיער, גם היא קיבלה אישור מארגון הבריאות האמריקאי אך בניגוד לפרופסיה אין שום מחקרים המעידים על פגיעה של קסדת הלייזר בשום צורה שהיא ולכן היא עדיפה על הפרופסיה.